ICT tips voor ouders

Ipads binnen de school

Klik hier voor het PROJECT!

Nog een tip.

Daisy boeken & voorleessoftware

AMIS staat voor Adaptive Multimedia Informationsystem. AMIS is een softwareprogramma waarmee Daisy boeken gelezen kunnen worden. Het heeft een automatische spraakfunktie. Het is goed te gebruiken voor slechtzienden of voor mensen die dyslectisch zijn. U kunt het hier downloaden: http://www.daisy.org/amis/download/translations (kies voor Dutch)

Bijbehorende boeken zijn te koop, maar ook bij de bibliotheek te leen. 

Internet of: De grote boze wereld in je huis!

Scholieren pesten elkaar via online media. Op deze pagina vind je tips om digitaal pesten (cyberpesten) te voorkomen of te verhelpen.

Wat is online pesten?
Online pesten, cyberpesten, digitaal pesten: het zijn allemaal termen die we gebruiken voor pestgedrag via sociale media. Pesten kan op veel manieren. Via online media pesten (vooral) scholieren elkaar door:

  • Misbruik van privégegevens (zoals het stelen van wachtwoorden of het aanmaken van nep-accounts)
  • Dreigtweets
  • Het verspreiden van beeldmateriaal (zoals intieme foto's of filmpjes van mishandeling)
  • Uitsluiting in whatsapp-groepen
  • Haatcampagnes via sociale media, zoals bij bangalijsten


Pesten voorkomen: maak afspraken met je kind
Het helpt om een kind weerbaar te maken. Praat met kind(eren) over wat hij/zij doen op internet en maak afspraken:

  • Deel nooit privégegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer of de naam van je school
  • Verzin (samen) een goede nickname
  • Scherm je profiel zoveel mogelijk af; 'alleen voor vrienden' is de beste optie
  • Plaats alleen neutrale foto’s (geen sexy foto’s) of beter nog; helemaal geen foto’s waarop je gezicht herkenbaar is
  • Wees selectief in het accepteren van een vriendschapsverzoek; doe dit alleen wanneer je iemand in het echte leven ooit hebt ontmoet
  • Verwijder onbekende mensen uit je vriendenlijst
  • Houd wachtwoorden en inloggegevens altijd geheim: ook voor je beste vriend(inn)en
  • Niet schelden en geen mensen kwetsen, dat zou je in het echt ook niet doen
  • Heb je iets vervelend gezien of meegemaakt? Vertel het aan iemand die je vertrouwt, bv. een ouder, buurvrouw of leerkracht. Bij onze FAQ's staan instanties die je verder kunnen helpen.
  • Pesten aanpakken: tips
    Krijgt een kind toch te maken met online pesten, doe dan het volgende:

  • Complimenteer dat het kind naar je is toegekomen
  • Een kind dat wordt gepest, heeft in 1e instantie behoefte aan steun; aan iemand die naar hem/haar luistert en zijn verhaal serieus neemt
  • Onderneem niet meteen actie; kijk eerst samen met het kind wat jullie er aan zouden kunnen doen
  • Stap pas na overleg met het kind naar school en/of ouders en/of andere partijen
  • Pak internet (of computer of tablet) niet af. Het lijkt misschien een oplossing, maar het is oneerlijk om een kind zo'n zware straf te geven terwijl hij/zij eigenlijk slachtoffer is.
  • Adviseer het kind om het volgende te doen:

  • Reageer niet op de mails, berichtjes of filmpjes
  • Bewaar alle mails, berichtjes of filmpjes. Sla ze op of maak er screenshots/foto's van. Het kan dienen als bewijsmateriaal
  • Aangifte doen? Kijk dan op www.vraaghetdepolitie.nl
  • Blokkeer degene die je lastig valt
  • Staan de filmpjes of berichten op een website? Benader de eigenaar en vraag om het materiaal te laten verwijderen (maak eerst foto's als bewijsmateriaal)

Waar het vroeger voor veel leerlingen buiten schooltijd een probleem was sociale contacten te hebben, kan dat nu heel gemakkelijk met behulp van een computer, internet en evt. een webcam. Ook het contact via allerlei chatmogelijkheden werkt daar positief aan mee. Bij mensen die voldoen aan het profiel dat valt onder het goede burgerschap is dit alles geen probleem. Maar er is ook een groep mensen, kinderen en volwassenen, die met foute bedoelingen het internet opgaan . Dit is natuurlijk de grootste angst van ouders. De vraag is, wat doe je daar nu aan. Er over praten is punt één. Maak afspraken over wat mag en ook wat niet. Wijs ze er op dat alles wat je op internet zet bewaard blijft en niet verwijderd kan worden.

Daarnaast zijn er natuurlijk de foute sites en bestellingen via internet. Kortom, als je er bij stil gaat staan is de rust uit huis (en school ) als er internet in het spel is.

Goed omgaan met internet en dat soort zaken (bv telefoongebruik, niet bellen naar 0900nrs.) heet Mediawijsheid. Hieronder staan een aantal sites waar wij op school ook ons voordeel mee hopen te doen. Echter thuis moet ook u hier energie insteken. Op deze sites staan tips hoe u dat kunt doen. Samen zijn we verantwoordelijk om internet op een goede en fijne manier te gebruiken. Weet wat er bij u in huis gebeurt. Praat er over en maak afspraken.

Handige links

Hier vindt u een aantal links i.v.m. mediawijsheid. We hopen dat ze u informatie en tips op dit gebied bieden. 

Een direct toepasbare tip is http://www.koekeltjes.nl/. Dit is een zoekmachine voor jongere kinderen die ervoor zorgt dat ze niet in eens met pop-ups van foute stites geconfronteerd worden.

Sites met achtergrond informatie:

Veilig internet: 10 gouden regels voor leerkrachten en ouders

  1. Laat een kind altijd vragen of het op internet mag.
  2. Maak afspraken over het internetgebruik. Op welke momenten? Hoe lang achter elkaar? Welke websites mogen wel of niet worden bezocht?
  3. Maak kinderen ervan bewust dat niet alles op internet echt of waar is. Leer kind aan dat het niet klakkeloos informatie van internet gelooft. Niet alles op het web is wat het lijkt. Vertel kinderen dat ze altijd moeten controleren of informatie van internet voor bijvoorbeeld  een schoolopdracht wel klopt.
  4. Zorg dat kinderen hun privacy beschermen. Geef nooit naam, adres, emailadres of telefoonnummer. Leer kinderen geen informatie te geven over school, klasgenoten of vrienden. Vertel dat wat zij op internet vertellen door de hele wereld kan worden gelezen. Besteed ook aandacht aan webcammen. Opnamen voor een vriendje zijn leuk, maar die webcambeelden kunnen ook op internet terecht komen.
  5. Houd wachtwoorden privé. Maak kinderen ervan bewust dat anderen misbruik kunnen maken van een wachtwoord. Laat ze hun wachtwoord dus altijd geheim houden.
  6. Wees voorzichtig met email. Besteed aandacht aan emailen: geen mails openen van mensen die je niet kent, geen bijlagen openen, geen kettingbrieven of anonieme mailtjes versturen, gedraag in het email-verkeer zoals in het gewone leven.
  7. Vertel kinderen dat je niet zomaar beeldmateriaal op internet mag zetten. Leer ze dat ze het altijd eerst moeten vragen aan de mensen die op het filmpje of de foto staan en aan de maker van de foto's of filmpjes. Als ze niet weten wie dat zijn, kunnen het materiaal niet zomaar kopiëren. Op beeldmateriaal zit auteursrecht.
  8. Gouden regel: gedraag je op internet zoals in real life. Op internet gelden normale omgangsregels: niet pesten, dreigen of schelden. Vertel kinderen dat ze niet zomaar moeten mailen of bellen met mensen die ze op internet hebben leren kennen. Loop regelmatig de vriendelijst of contacten door en verwijder onbekende mensen of vrienden van vrienden.
  9. Geef kinderen zelf de regie: Vertel ze te stoppen als ze iets op internet vies of niet leuk vinden. Met het kruisje bovenaan is een pagina in één keer weg. Vraag regelmatig naar wat ze op internet zien of meemaken. Ook naar de leuke dingen. Sta open voor de ervaringen.
  10. Zorg dat kinderen bij je terecht kunnen als ze iets vervelends meemaken op internet. Daarvoor is vertrouwen nodig en dat lukt alleen als leerkrachten en ouders ook daadwerkelijk openstaan voor wat hun leerling of kind op internet doet. Wijs hun internetgebruik niet af. Ook niet als je zelf maar weinig ophebt met chatten, gamen of 'internetvrienden'. Voor een kins is het echt.